1116. Budapest, Fehérvári út 144. Vállalkozók Irodaháza  |  Tel: +36 1 796 4427  |  Fax: +36 1 797 3874



Télen könnyebb hízni, de nem muszáj!

Noha a diétázás első szabálya szerint akkor hízunk, ha több kalóriát fogyasztunk, mint amennyit elhasználunk, télen mintha jobban nőnének az úszógumik, mint nyáron. Ez nem érzékcsalódás, vagy gyenge kísérlet az önigazolásra: valóban létezik ez a jelenség.Télen mindenki átlagosan 2-3 kilót fölszed magára a következő strandszezonig. A hízás oka sokak számára nem teljesen nyilvánvaló, hiszen egyáltalán nem esznek annyival többet télen, ami indokolná a hízást – vagy legalábbis nem érzik úgy.

A hízásért több dolog felelős, ott van mindjárt a téli depresszió, avagy szezonális affektív zavar… Minden, ami rossz a télben, arról a nap, illetve a napfény hiánya tehet. Legyen szó a magasabb gázszámláról, arról, hogy reggel senkinek nincs kedve fölkelni, vagy arról, hogy senkinek sincs kedve semmihez, a radikálisan lecsökkent napsütéses órák száma tehető felelőssé.

A kevés napfény miatt lecsökken a szervezetben a D-vitamin-szint, ez egyfelől rosszkedvre hajlamosít (nem véletlen, hogy a legutóbbi kutatások szerint drasztikusan növelni kellene a mi égövünk alatt élők D-vitamin-bevitelét a téli időszakban), másfelől segíti a zsírraktározást. Több kutatás során kiderült, hogy az alacsony D-vitamin-szint összefüggésbe hozható az elhízással, illetve, hogy a súlyosan elhízott emberek szervezetében kifejezetten alacsony volt a D-vitamin-szintje. Mivel a szervezetben a D-vitamin segít, hogy a leptin hormon megfelelően működjön, ez pedig közvetlenül felelős a jóllakottság érzésének kialakulásáért, a téli D-vitamin-hiány szerepet játszik abban is, hogy az ember hajlamosabb túlenni magát.

A rosszkedvre hajlamosító téli időjárás miatt aztán sokan keresnek vigaszt az evésben, főleg azok, akiknél a nassolás egyébként is jól bevált megküzdési stratégia és stressz-levezetési módszer. Ilyenkor kerülnek elő a vaskos szénhidrátok. Ezek alkalmasak ugyanis a leginkább arra, hogy a szervezetünk szerotonint, boldogsághormont termeljen értékelhető mennyiségben. És ezek az ételek azok, amik másfelől hozzásegítenek minket a napi több száz, esetleg több ezer kalóriás többletbevitelhez.

A másik nagy probléma télen a hideg, ami miatt sokkal kevesebbet mozgunk, s ez már komolyan hozzájárul a hízáshoz. A hideg elől bemenekülünk a lakásba, ahol nemcsak a lelassuló anyagcsere, de a saját magunk vigasztalására fogyasztott kényelmi ételek is jelentősen rásegítenek a hízásra.

Egy, a Columbia Egyetemen végzett kutatás szerint a kevés alvás is növeli az elhízás esélyét: azok a kísérleti alanyok, akik öt óránál kevesebbet aludtak, 50%-kal nagyobb eséllyel híztak el, mint azok, akik rendszeresen napi 7-9 órát aludtak. Ez a téma szempontjából azért érdekes, mert az igazán pihentető alvás akkor történik, amikor a külső hőmérséklet 18-20 fokra esik – télen az emberek nagy része viszont hajlamos túlfűteni a lakást, nem ritkán 25 foknál is melegebbre, ami komoly akadálya a pihentető alvásnak.

Mint a legtöbb ilyen problémának, ennek a megoldása sem igényel idegsebészi diplomát: többet kell mozogni, ugyanannyit enni, figyelni a D-vitamin-bevitelre (a jelenlegi ajánlás 1500-2000 nemzetközi egységre emelte a napi adagot az eddigi 150-200-ról), nem szabad túlfűteni a lakást, és ha szomorúak vagyunk, inkább nézzünk tréfás kabaréjeleneteket az interneten, ahelyett, hogy megeszünk egy kiló pizzát.

Szerző: Susanszky Ivan

HA HATÉKONY ZSÍRÉGETÉSRE VÁGYIK, PRÓBÁLJA KI AZ ARTICSÓKA DRAZSÉT!

Infó: http://www.ricavital.hu/index.php?page=sunlife&news_index=453_102722_h